Mestre Peixinho
Mestre Peixinho var i 1963 med til at grundlægge Grupo Senzala, en pioner og legende i capoeira historien.
Han havde en overlegen teknik og timing, der konstant placerede ham et skridt foran sin modstander. Altid i rolig balance, uden unødvendige bevægelser, med finter og angreb, der til hans fordel nærmest sugede eller skubbede modstanderen de forkerte steder hen.
Hans træningsdisciplin var benhård, som hans formkurve og triceps, så han legende krydrede sit overlegne overskud i rodaen med den flotteste akrobatik.
Hans undervisning af børn og voksne var altid, uanset alder og niveau, i øjenhøjde og spændende, med et klart formål, så alle blev udfordret til grænsen og havde lyst til at lære mere. Han udviklede konstant på nye teknikker og timing, og havde til sine workshops altid en frisk nyhed med fra capoeira laboratoriet.
Efter et krigslignende capoeira årti i 90'erne med hovedfokus på kampen, mange alvorlige skader og en stemning derefter, indså Mestre Peixinho behovet for at påvirke capoeira i en anden retning, mod større dialog og livsglæde.
Han udviklede derfor et spil til berimbaurytmen "Jogo de dentro", hvor målsætningen var vægt på flow og akrobatisk ekvilibrisme langs gulvet, på så lidt plads som muligt. En genistreg, der ligesom så meget af hans virke, var forud for sin tid.
Som leder og eminent underviser af den største gruppe elever i Senzala, formåede han at skabe utrolig mange dygtige capoeiristas, der alle havde hver deres personlige stil. Han havde stor empati for sine mindre bemidlede og udfordrede elever, som han igen og igen ydede moralsk såvel som økonomisk hjælp til.
Som grundlægger med så mange dygtige elever bag sig, var han respekteret og anerkendt i capoeira miljøet verden over, og var en af de mest toneangivende stemmer i Grupo Senzala. Han var atypisk stille og tilbageholden for en brasilianer, men når han endelig sagde noget, så hørte folk efter. Selv de største kampmaskiner bøjede nakken og rettede ind.
Mestre Peixinho havde stor interesse i og talent for kunsthåndværk. Han var en af capoeiraverdens absolut bedste instrumentmagere, og lavede atabaquer og berimbauer med en klang og kvalitet, som ingen siden har formået at gøre ham efter.
Han lavede også knive, smykker og bats til strandtennis, hans yndlingshobby, som han spillede på Praia do Diablo på Ipanema.
Han var altid på jagt efter nyt men billigt og godt værktøj til at optimere sine arbejdsprocesser. Han levede for en god handel og var ekspert i at forhandle.
Han elskede derfor at gå på jagt efter gode tilbud i byggemarkedet Silvan. Når han skulle give workshop for mine elever i Danmark, havde min kone Joy gemt Silvans reklameaviser til ham. Han nærstuderede tilbuddene, hvorefter jeg i en ledig stund satte ham velforberedt af ved butikken. Efter et par timer hentede jeg en lykkelig mand, der i uforstyrret ro havde puslet rundt i byggemarket og gjort sine indkøb, helt for sig selv.
Hans nysgerrighed og lysten til altid at blive klogere på livet og opleve nye ting, bragte ham ud i verden. Han var en af de hovedansvarlige for de første europæiske capoeiratræf (1987-1989) i Paris, for senere i midten af 90'erne, at introducere mig for ideen om et årligt tilbagevendende skandinavisk capoeiratræf.
Jeg savner hans humor. Når jeg spurgte om råd, sagde han altid "problemerne er de samme, de skifter bare adresse". Så snakkede vi om evt. løsninger og grinte tit over tingenes absurditet. Jeg savner de mange timer uden ord, hvor vi reparerede instrumenter, eller bare passede hvert vores, sammen. Jeg savner vores eventyr og de projekter vi lavede sammen.
Jeg elskede hans kærlige måde at lege med mine børn. Jeg elskede Mestre Peixinho som min far, og jeg viderefører hans arv med stolthed og kærlighed i alt hvad jeg gør.
Mestre Peixinho, 1947-2011, for altid elsket og savnet.